PROTOKÓŁ ZE SZKOLNEGO KONKURSU W RAMACH NPRCz „MÓJ POMYSŁ NA URATOWANIE ZIEMI” dla klas IV – VIII

PROTOKÓŁ ZE SZKOLNEGO KONKURSU  W RAMACH NPRCz

„MÓJ POMYSŁ NA URATOWANIE ZIEMI” dla klas IV – VIII

z dnia 30. 04. 2023 roku

w Szkole Podstawowej nr 2 im. Integracji Europejskiej w Tarnowie Podgórnym

Na konkurs uczniowie przekazali  wykonane przez siebie prace.

   Komisja w składzie :  Renata Knaś,  Jolanta Siwczak,  oceniając uczestników wyłoniła  następujących zwycięzców:

 

I   MIEJSCE-  Anastazja Spinner- kl. 4 a

II   MIEJSCE-  Tymoteusz Domaszewicz- kl. 4 b

   Zwycięzcom gratulujemy !

   Renata Knaś , Jolanta Siwczak – nauczyciele bibliotekarze

   Tarnowo Podgórne, 18.05.2023 roku


Temat projektu: Podróże z Nelą, małą reporterką na podstawie „Nela, mała reporterka. 10 niesamowitych przygód Neli”.

Liczba uczestników: 21

Termin realizacji: 15 – 19.05. 2023 r.

W maju 2023 roku, klasa 2c przystąpiła do realizacji projektu edukacyjnego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. W projekcie brało udział 21 dzieci, a jego tematem były podróże z Nelą, małą reporterką na podstawie „Nela, mała reporterka. 10 niesamowitych przygód Neli”.

Celem projektu było:

– zachęcenie dzieci do czytania książek,

– rozwijanie aktywności i ciekawości związanej ze światem książek,

– poszerzanie wiedzy o świecie,

– wzbogacenie słownictwa, wiedzy ogólnej

– wyrabianie nawyku korzystania z bogactwa literatury pięknej

– rozwijanie wyobraźni oraz umiejętności ekspresyjnego wyrażania własnych przeżyć

– rozwijanie twórczości literackiej i plastycznej

– kształtowanie zmiany postaw i nastawień do czytania, wyrobienie nawyku częstego sięgania po książkę

– rozwijanie postaw koleżeństwa i wzajemnej życzliwości.

Projekt rozpoczęliśmy wspólnym przejściem do biblioteki szkolnej i wypożyczeniem książki o Neli i jej przygodach. Następnie poznawaliśmy przygody naszej bohaterki czytając książkę to w sali, to na dworze.

Na podstawie opowiadania Neli, stworzyliśmy plakat z rzeczami, które należy zabrać w daleką podróż do egzotycznych krajów. Opowiadaliśmy o własnych wojażach do innych krajów i przygodach, które nas tam spotkały.

Stworzyliśmy także plakaty z krajami, które odwiedziła nasza bohaterka. Narysowaliśmy kontury Boliwii, Zanzibaru i Tajlandii. Dowiedzieliśmy się najpierw i pozbieraliśmy informację na temat kultury wymienionych krajów, jak żyją ludzie, co się w nich je, jak tam wygląda i jakie żyją tam zwierzęta. Plakaty te wywiesiliśmy przed naszą salą, żeby  uczniowie innych klas mogli je oglądać i dowiedzieć się czegoś o tych krajach.

Na zajęciach komputerowych, na których uczyliśmy się korzystać z internetu, wyszukiwaliśmy w Google informacji o Boliwii, Zanzibarze i Tajlandii, dowiedzieliśmy się jakie zwierzęta zamieszkują te rejony. Potem w programie Panit sami narysowaliśmy zwierzęta, które podczas swoich przygód spotkała Nela.

Projekt został zrealizowany zgodnie z założeniami. Dzieci chętnie i aktywnie uczestniczyły w proponowanych zajęciach. Zainteresowały się przygodami bohaterki książki na tyle, że postanowili sami wypożyczać dalsze części przygód Neli ze zbiorów biblioteki szkolnej.

 

Opracowała

Agnieszka Hancyk

c


Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

Informujemy wszystkich zainteresowanych, że w  kwietniu w naszej szkole została przeprowadzona – zapowiadana wcześniej – ankieta czytelnicza. Celem  ankiety było pozyskanie informacji o preferencjach czytelniczych naszych uczniów, sposobów spędzania czasu wolnego i  ich oczekiwań dotyczących zasobów biblioteki szkolnej.

Ankieta została przeprowadzona  osobno dla klas 2 – 3 i dla klas 4-8.

Na  103 uczniów klas 2 – 3 na ankietę odpowiedziało 83 uczniów.

Na 188 uczniów klas 4-8 na ankietę odpowiedziało 175 uczniów.

Wyniki ankiet posłużyły nam do opracowania listy zakupowej z funduszy NPRCz. Lista ta powstała również po uwzględnieniu sugestii i życzeń nauczycieli naszej szkoły oraz konsultacji z pracownikami Biblioteki Publicznej w Tarnowie Podgórnym.

Kolejnym etapem było zatwierdzenie w/w listy przez Przewodniczącą Rady Rodziców i Przewodniczącą Samorządu Uczniowskiego.

Po uzyskaniu środków finansowych z MEN – u przystąpimy do realizacji zakupów książkowych.

Szkolne Bibliotekarki


Projekt edukacyjny  w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

Justyna Chudyka-Dobies

 

  • Temat projektu: Uczta bogów greckich
  • Liczba uczestników: 39 uczniów (klasa 5A, klasa 5B)
  • Termin realizacji: 17 i 21 kwietnia 2023 r. podczas dwugodzinnej lekcji języka polskiego
  • Celów projektu:
  • zachęcenie uczniów do zapoznania się z innymi wersjami mitów niż tymi, które są dostępne w podręczniku,
  • nauka wystąpień publicznych,
  • zachęta do samodzielnego poszukiwania informacji w bibliotece na temat wylosowanych postaci mitologicznych,
  • rozwój kreatywności,
  • doskonalenie zdolności scenicznych (teatralnych).
  • Etapy realizacji:
  1. Przygotowanie fragmentów mitów dla poszczególnych uczniów przez nauczyciela.
  2. Losowanie fragmentów.
  3. Poszukiwanie w bibliotece dodatkowych informacji o wylosowanym bohaterze mitologicznym.
  4. Przygotowanie strojów oraz wystąpień.
  5. Wystąpienie przed klasą i opowiedzenie mitu z perspektywy mitycznego bohatera
  6. Ocena koleżeńska.
  7. Uczta bogów – zjedzenie przygotowanych przez uczniów potraw.
  • Podsumowanie i wnioski z rezultatów projektu: Uczniowie byli bardzo zainteresowani możliwością wcielania się w jednego z mitycznych bohaterów. Rozbudziło to ich ciekawość. Chętnie wymieniali się informacji i ciekawostkami na temat swoich postaci. Nauczyli się, jak panować nad stresem podczas wystąpień publicznych. Niektórzy po raz pierwszy mieli okazję zaprezentować się przez większą grupą słuchaczy. Piątoklasiści przećwiczyli również umiejętność pięknego opowiadania wylosowanej historii.


PROJEKTY  EDUKACYJNE

Zgodnie z zapowiedzią będziemy w tej zakładce publikować sprawozdania z przeprowadzonych w klasach projektach czytelniczych wykorzystujących książki znajdujące się w bibliotece szkolnej.

Poniżej zamieszczamy pierwsze sprawozdanie przysłane przez p. Justynę Chudykę- Dobies


Ankieta czytelnicza

Informujemy, że w związku z przyznaniem środków z NPRCz m.in.  na zakup książek w naszej szkole została przeprowadzona ankieta czytelnicza wśród uczniów. Obecnie ta ankieta jest opracowywana,

a jej wyniki zostaną opublikowane w najbliższym czasie.

Szkolne Bibliotekarki


Warsztaty Origami w Bibliotece Szkolnej

Tuż przed świętami wielkanocnymi, a dokładnie w dniach 30 marca i 4 kwietnia br. w bibliotece naszej szkoły odbyły się warsztaty origami.

Tematem warsztatów prowadzonych przez szkolne bibliotekarki było wykonanie koszyczka i ozdób wielkanocnych z papieru.

W warsztatach uczestniczyło łącznie 21 osób.

Celem zajęć było zapoznanie się z podstawami sztuki origami, umiejętność pracy ze schematami origami i wykonanie ozdób.

Na początku dzieci dowiedziały się czym jest sztuka origami.

Origami to po japońsku „składać papier” i jest nazwą starej, wschodniej sztuki  polegającej na składaniu papieru, dzięki której można uzyskać całą gamę kształtów związanych z naturą. Origami należy do najstarszej tradycji tego kraju.

Na bazie origami dzieci i dorośli kształcą swój smak artystyczny, wyrabiają sprawność manualną, usprawniają koordynację wzrokowo-ruchową. Origami bardzo uspokaja i wycisza.

W dalszej części zajęć dzieci otrzymały schematy wykonania koszyczka i papier.

Po krótkim kursie „czytania” schematu uczniowie ochoczo zabrali się do pracy. Każdy krok był najpierw demonstrowany, a potem wykonywany wspólnie wraz z  prowadzącą zajęcia. Na tych zajęciach uczniowie przyswoili sobie tzw. „Bazę drzwi” będącą wyjściową do wykonania wielu figur. Efektem pierwszych zajęć były różnokolorowe  koszyczki wielkanocne.

Kilka dni później , na kolejnych zajęciach uczniowie poznali „Bazę trójkąt” i „Bazę kwadrat” będące podstawą do wykonania z kwadratowej kartki papieru innych figurek origami, w tym „Kurki” , która była naszym kolejnym wyzwaniem. Okazało się, że teraz było trudniej, ale po kilku próbach, naprawie błędnych zgięć papieru  i tym razem odnotowaliśmy sukces. Kolorowe kurki zamieszkały w koszyczkach, co widać na poniższych zdjęciach.

Jolanta Siwczak i Renata Knaś

LIST OTWARTY DO RODZICÓW I UCZNIÓW
Miło nam poinformować, że nasza szkoła została zakwalifikowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do grupy szkół, które otrzymają wsparcie finansowe dla
biblioteki szkolnej w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”. Celem tego programu jest podniesienie czytelnictwa  poprzez uatrakcyjnienie księgozbiorów bibliotek szkolnych i organizację różnych inicjatyw czytelniczych.

W projekcie bierze udział cała szkoła. Za otrzymane środki planujemy zakup nowości wydawniczych pozostających w sferze zainteresowań uczniów, organizację spotkania z pisarzem, zakup laptopa i regałów do biblioteki.
W ramach projektu w naszej szkole została przeprowadzona ankieta, w ramach której uczniowie zaproponowali tytuły, autorów i serie wydawnicze książek, do zakupienia przez bibliotekę.

Szanowni Państwo!
Powszechnie wiadomo, że kluczem do wiedzy jest czytanie. Stąd też naszym wielkim, wspólnym  zadaniem jest wytworzenie silnej motywacji do czytania, sprawienie, by czytanie było dla naszych dzieci zajęciem atrakcyjnym.

Pamiętajmy – nie rodzimy się z potrzebą czytania, jednak nabywamy ją w ciągu całego życia.

Bibliotekarki S.P. nr 2 w Tarnowie Podgórnym

Jolanta Siwczak i Renata Knaś

Poniżej przedstawiamy Państwu list, którego autorką jest:

pani Irena Koźmińska
Prezes fundacji – „Cała Polska czyta dzieciom”

Drodzy Rodzice

Każdy z nas pragnie dla swego dziecka dobrego dzieciństwa i szczęśliwej przyszłości. Ale czy wiemy, jak to osiągnąć? Jak sprawić, by dziecko wyrosło na człowieka zdrowego emocjonalnie, samodzielnego i mądrego, otwartego na ludzi, dobrze radzącego sobie we współczesnym świecie, umiejącego wykorzystywać swoje predyspozycje i uzdolnienia? Wiele zależy od nas, rodziców.

Dzieciom przede wszystkim potrzebna jest nasza ciepła, cierpliwa obecność i przewodnictwo – rozmowy, współczucie i wsparcie, kształtowanie dobrych nawyków, ostrzeżenia, ćwiczenia w mówieniu i myśleniu, a także nasz własny przykład. To daje im wiarę w swoje siły, a także poczucie oparcia w rodzinie.

Rodzice, którym zależy na dobrym wychowaniu dziecka, wiedzą, że nie da się tego zrobić, nie poświęcając mu osobiście czasu, nie tłumacząc, nie czytając. Dziecko bowiem uczy się życia, obserwując swych najbliższych w milionach codziennych sytuacji i wspólnych zajęć. To ich styl życia, ich język i ich wartości przejmuje.

Wychowanie nie może polegać jedynie na reagowaniu na dziecięce błędy i karach za złe zachowanie. Przecież dziecko samo z siebie zwykle nie wie- bo i skąd miałoby wiedzieć? – co jest dobre, a co jest złe, dopóki mu tego spokojnie i wielokrotnie nie wytłumaczymy.

Dlatego starajmy się spędzać z dzieckiem jak najwięcej czasu. Im więcej go dla dziecka wygospodarujemy, tym lepiej. Będzie mu łatwiej odnaleźć się i mądrze poruszać we współczesnym świecie pełnym hałaśliwych atrakcji, fałszywych wartości i prawdziwych zagrożeń: od palenia papierosów i picia alkoholu, po wczesny seks, narkotyki i działania aspołeczne.

Dzieciństwo nie polega na kolekcjonowaniu gadżetów, lecz dobrych chwil z rodziną, dobrych wzorców i wartości, takich jak miłość, szacunek, poczucie bezpieczeństwa, radość.

Można wiele zrobić, codziennie czytając dziecku. Od urodzenia, gdyż zanim zacznie ono mówić i czytać, powinno się dobrze osłuchać z językiem i zbudować jak największy zasób słów, które rozumie. Ważne jest czytanie chłopcom, gdyż ich umiejętności językowe rozwijają się wolniej. Czytanie dziecku rozbudza jego wyobraźnię, dostarcza mu emocji i radości, poszerza wiedzę o świecie, przynosi dobre wzorce zachowań. Dzięki głośnemu czytaniu nauka w szkole będzie dla niego łatwiejsza i przyjemniejsza. Nie porzucajmy czytania, gdy dziecko potrafi już czytać samo. Rytuał głośnego czytania może trwać nawet wtedy, gdy jest już ono w gimnazjum. Codzienne czytanie to wspólnie spędzony czas, stałe wzmacnianie więzi i wzajemnego zaufania, a także doskonalenie najważniej­szej społecznej kompetencji – sprawnego posługiwania się językiem. Język to klucz do dobrej komunikacji z ludźmi i do samodzielnego zdobywania wiedzy. Czytanie jest jak witamina i szczepionka. Dzieci, którym czytamy, są mądrzejsze, znacznie bardziej odporne na toksyny współczesnej kultury i znacznie lepiej poradzą sobie w życiu.
Dlatego czytajmy dzieciom 20 minut dziennie. Codziennie!

Irena Koźmińska
Prezes fundacji ABCXXI”- Cała Polska czyta dzieciom.

 

NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA

Z wielką radością informujemy, że nasza Szkoła została zakwalifikowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do tej grupy szkół , które otrzymają w tym roku dotację i przystąpią do realizacji rządowego projektu w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2021-2025 – Priorytet 3.

Celem tego programu jest stworzenie warunków dla wzrostu czytelnictwa w Polsce poprzez realizację programów stworzonych przez instytucje, które zdecydowały się ubiegać o fundusze na zakup książek. Nasza Szkoła przystąpiła do realizacji tego przedsięwzięcia. Opracowany został szkolny projekt, zgodny z wymogami postawionymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, który został zatwierdzony i szkole przyznano łącznie 12000 zł. na zakup nowych książek. Książki kupowane będą zgodnie z oczekiwaniami i zainteresowaniami użytkowników biblioteki naszej Szkoły.

Aby tak się stało, w naszej Szkole będzie przeprowadzona ankieta wśród uczniów i konsultacje z nauczycielami, w ramach której zaproponują oni tytuły, autorów i serie wydawnicze książek, które według nich powinnyśmy zakupić.  Sugestie uczniów i nauczycieli będą podstawą do stworzenia  listy książek.

Wszelkie działania w ramach NPRCz będą starannie dokumentowane i publikowane na stronie szkoły w zakładce:

NPRCz w S.P.nr 2 im. Integracji Europejskiej w Tarnowie Podgórnym.

 

Szkolne bibliotekarki:

Jolanta Siwczak

Renata Knaś

 

Skip to content