Aktualności ze szkolnej biblioteki

Tradycje świąt Bożego Narodzenia 

Tradycje i zwyczaje bożonarodzeniowe w Polsce są podobne w większości regionów naszego państwa. Chyba nikt nie wyobraża sobie świąt bez pięknie przystrojonej choinki z mnóstwem światełek, śpiewania kolęd, dzielenia się opłatkiem. Wyjątkowo atrakcyjne tradycje świąteczne dla dzieci to oczekiwanie, aż na niebie pojawi się pierwsza gwiazdka i otrzymywanie prezentów w wigilijny wieczór. Wielu Polaków nie wyobraża sobie też świąt bez Pasterki o północy

Najpopularniejsze zwyczaje bożonarodzeniowe w Polsce:

Ubieranie choinki

W Europie zwyczaj ubierania choinki zapoczątkowali Niemcy. Przystrajanie drzewka jest symbolem świąt Bożego Narodzenie. W niektórych domach robi się to dopiero w Wigilię, w innych – już kilka tygodni wcześniej. Bożonarodzeniowe drzewko ubiera się w zależności od preferencji domowników – niekiedy jest ono kolorowe, z mnóstwem ozdób, a czasem przystrojone minimalistycznie w jednym kolorze. Można również wykonać własnoręcznie ozdoby świąteczne, np. łańcuchyaniołki z papieru – to też jest swoistą tradycją świąteczną!

Łamanie się opłatkiem

Dzielenie się opłatkiem to przede wszystkim symbol pojednania i przebaczenia. Historia tej tradycji wywodzi się już od pierwszych Chrześcijan, którzy dzielili się chlebem. Podczas łamania się opłatkiem, bliscy składają sobie także życzenia bożonarodzeniowe. Następnie zasiadają do kolacji wigilijnej.

Sianko pod obrusem

Wigilijny stół – przykrywamy go białym obrusem, pod który wkładamy sianko – symbol ubóstwa, w jakim na świat przyszedł Jezus. Według wierzeń, tym samym siankiem gospodarze zapewniają sobie dostatek i powodzenie na kolejny rok.

Dawanie prezentów 

Nieodłącznym elementem jest także obdarowywanie się prezentami. Na tę część wieczoru szczególnie czekają dzieci. Prezenty kładzie się pod choinką, a otworzyć można je dopiero po wieczerzy wigilijnej. Zależnie od zwyczajów panujących w domu i regionu zamieszkania, dzieciom mówi się, że prezenty przyniósł Mikołaj, Śnieżynka, Aniołek, Dzieciątko, Gwiazdka. 

12 potraw

Polacy tradycyjnie serwują na świątecznym stole 12 potraw. Zwyczaj ten odnosi się do 12 apostołów, którzy spożywali z Jezusem ostatnią wieczerzę. Żeby w nadchodzącym roku mieć szczęście – należy spróbować wszystkich dań. Tradycyjne potrawy wigilijne to:
 

Na świątecznym stole często pojawia się jeszcze  inne potrawy w zależności od tradycji rodzinnej i regionalnej.

Śpiewanie kolęd

Jedną z polskich tradycji jest także śpiewanie kolęd. Najsłynniejsze z nich to między innymi „Przybieżeli do Betlejem pasterze”, „Cicha noc”, „Gdy śliczna Panna”. Są to pieśni, które opisują narodzenie Jezusa. Wspólne kolędowanie z rodziną podczas świąt stwarza magiczną atmosferę, uwielbiają je także dzieci.

Dodatkowe nakrycie przy wigilijnym stole

Na stole ustawia się dodatkowe nakrycie – o jeden talerz więcej, niż jest wszystkich uczestników kolacji. Obecnie ma to symbolizować otwartość na zbłąkanego wędrowca, którego w ten sposób zaprasza się do stołu i wspólnego świętowania. Kiedyś dodatkowe nakrycie przy stole zostawiało się dla zmarłych.

Pierwsza gwiazdka na niebie

Wyjątkowym momentem Wigilii jest oczekiwanie przez dzieci na pierwszą gwiazdkę. Gdy pojawi się na niebie – można wtedy zasiąść do wigilijnej kolacji (a po niej rozpakować prezenty!). Wypatrywanie na niebie pierwszej gwiazdki jest symbolicznym nawiązaniem do Gwiazdy betlejemskiej, która zwiastowała narodziny Jezusa.


Czubek czy Gwiazda?

Pierwsze ślady choinki w świecie chrześcijańskim można znaleźć w legendzie o św. Bonifacym. Bonifacy był misjonarzem, żyjącym w na przełomie VII i VIII wieku. Słynął z działalności misyjnej w całej Europie. Jak głosi legenda, pewnego razu miał ściąć wielki dąb uważany za święty przez jedno z miejscowych plemion. Upadając, drzewo zniszczyło rosnące obok krzaki poza małą jodłą. Bonifacy miał to wziąć za znak. Powtarzał później, że ta jodła jest niczym Chrystus zwyciężający nad śmiercią. Podobno nawrócone plemiona zaczęły dekorować swoje domy zielonymi jodłami. Zwyczaj ten jednak nie zdobył szerokiego zasięgu i szybko został zapomniany.

Kolejne informacje o choince pojawiają się dopiero w wieku XVI, również w Niemczech. Z ówczesnych spisanych kazań kościelnych dowiadujemy się, że w niektórych bogatych domach na Boże Narodzenie przyozdabiano zielone drzewka. Kaznodzieje jednak zwyczaj ten krytykowali jako pogański.

W Polsce znany był zwyczaj wieszania pod Powałą(sufitem) zielonej gałęzi – symbolu życia, sił witalnych, i pomyślnej wegetacji roślin, którą ozdabiano papierowymi ozdobami, rajskimi jabłuszkami oraz szyszkami. Choinka zadomowiła się w naszym kraju dopiero od XIX wieku.

Pięknie ozdobiona choinka to powód do dumy dla wszystkich domowników, a także źródło radości dla dzieci. Im bardziej kolorowa, tym lepiej. Aby dekoracja była pełna na szczycie każdego drzewka musi znaleźć się jeszcze jedna ozdoba. I tu następuje odwieczne pytanie : Czubek czy gwiazdka?

W niektórych domach na choinkach możemy zauważyć gwiazdę, a na innych ozdobny czubek. Najważniejsze, by ozdoba na szczycie drzewka błyszczała i przyciągała uwagę, ponieważ symbolizuje ona gwiazdę betlejemską, która wskazywała mędrcom ze Wschodu drogę do stajenki. Niektórzy uważają, że na szczycie choinki powinna być gwiazda „z ogonem”, jednak nie o to chodzi, by wieszać na drzewku poszczególne elementy, lecz ozdoby, które je symbolizują. I tak np. bombki symbolizują rajskie owoce, czyli jabłka, a łańcuchy choinkowe to symbol… węża, rajskiego kusiciela. O ile można wyobrazić sobie zawieszenie na choince jabłek zamiast bombek, o tyle ciężko dopuścić myśl, że ktoś zamiast łańcuchami mógłby oplatać choinkę jadowitym żywym wężem. A skąd wziął się czubek i co symbolizuje?

Podobno pierwowzorem dla tej ozdoby był charakterystyczny hełm pruskiego żołnierza z czasów I Wojny Światowej. Dla uczczenia walczących na europejskich frontach żołnierzy niemieckich zaprojektowano ściętą kulę z tzw. czubkiem. Jak wyglądał taki hełm – zobaczycie tu:

https://www.rmf24.pl/fakty/news-kulturoznawca-szpic-i-gwiazda-sa-po-to-by-nasza-choinka-sieg,nId,718704#crp_state=1

Wyboru gwiazdy czy czubka dokonujemy sami ubierając co roku naszą własną choinkę.

WESOŁYCH  ŚWIĄT!

Jolanta Siwczak i Renata Knaś


Święta Bożego Narodzenia cz.1

Boże Narodzenia, Gwiazdka to potoczne nazwy na Święta, które tak wiele znaczą dla wszystkich.

Lubimy je bardzo – dorośli, bo oznaczają rodzinne  spotkania przy wspólnym stole, a dzieci- bo dla nich to czas na spełnianie marzeń. Boże Narodzenie to święta, które powodują, że ciemne zimowe dni pięknieją, cichną spory, panuje życzliwość, na twarzach dorosłych gości uśmiech, a na buziach dzieci pojawia się napięcie związane z nadejściem świętego, który obdaruje je prezentami. Prezenty, prezenty… któż nie lubi ich otrzymywać!

Ale skąd w naszej kulturze wzięły się te święta?

Boże Narodzenie jest świętem głęboko przeżywanym przez wiernych. Przyczyna leży w tym, że serca ludzi, zwłaszcza biednych, poruszała niedola Świętej Rodziny i narodziny Zwycięzcy Śmierci w zwykłej stajni, pośród zwierząt.

Początkowo pierwsi chrześcijanie uroczyście obchodzili Wielkanoc, której datę łatwo da się ustalić na podstawie daty żydowskiego święta Paschy. „Powtórzeniem” Wielkanocy była każda niedziela. Pierwsi chrześcijanie nie świętowali innych wydarzeń z życia Jezusa. Kiedy zaczęli obchodzić uroczystość Narodzenia Pańskiego, ustalili jej datę bez związku z historycznym wydarzeniem – 25 grudnia – czyli ten moment w roku, kiedy dni są najkrótsze, a noce najdłuższe. 

Słowo Wigilia znaczy „czuwanie”, dlatego w Kościele katolickim nazywa się tak każdy dzień , który poprzedza ważniejsze święto. W Polsce jeszcze w XX wieku używano nazwy GODY. Nazwa „Godne Święta” oznaczała okres od Bożego Narodzenia do 1 stycznia lub do 6 stycznia (Trzech Króli). Określenie to wywodzi się ze zwyczaju „godzenia” służby, ponieważ na Boże Narodzenia wygasały umowy z najemną służbą i należało je odnowić 26 grudnia (św. Szczepana) lub w Nowy Rok, z czym związany był poczęstunek.

Dziś Boże Narodzenie obchodzimy poprzez wspólną, rodzinną  wieczerzę, dzielenie się opłatkiem, pójście na Pasterkę, obdarowywanie się prezentami, a także poprzez piękne przystrojenie domu.

Centralną ozdobą każdego domu w te święta jest świąteczne drzewko- choinka. I tym zajmiemy się jutro w cz.2 tej historii.

Jolanta Siwczak, Renata Knaś


Dzień pluszowego Misia


Podsumowanie akcji „Jesienne drzewko czytelnicze”

Przez cały miesiąc październik każdy, kto przeczytał książkę, mógł  się tym faktem pochwalić, dopinając kolorowy listek na drzewku. Uczniowie, nauczyciele  mogli podzielić się swoim doświadczeniem czytelniczym, uzupełniając liść według określonego wzoru.

Uczniowie klas I – III dopinali listek żółty, klas IV – VI – czerwony, a nauczyciele- listek zielony.

Na listku należało napisać swoje imię, klasa  oraz imię i nazwisko autora książki wraz z tytułem.

Celem zabawy było propagowanie czytelnictwa wśród uczniów naszej Szkoły. Wszystkim dziękujemy i zapraszamy do korzystania z zasobów biblioteki szkolnej.

Październik to Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych.

Nauczyciele bibliotekarze.


Dzień Wynalazcy

9 listopada był obchodzony Dzień Wynalazcy. Zadajmy sobie pytanie : Czy wynalazki zmieniły świat?

Na pewno! Czy dziś wyobrażamy sobie życie bez telefonu lub  telewizora? Powiecie : NIE!!!!

Właśnie. Korzystamy na co dzień z wielu wynalazków, które zmieniły świat i wcale o tym nie myślimy. Wciskamy guzik i już! Działa! Jednym przyciskiem włączamy światło w pokoju, telewizor, radio, pralkę ,zmywarkę i wiele innych urządzeń i przedmiotów codziennego użytku.  Ale ktoś to wymyślił, poświęcił nierzadko całe swoje życie na pracę badawczą i dał nam swój wynalazek jak  prezent, abyśmy i my mogli korzystać z wytworów Jego ciężkiej pracy.

Dziś zapoznajcie się z historią kilku ważnych wynalazków, które na pewno zmieniły świat.

 

Jolanta Siwczak i Renata Knaś – Wasze bibliotekarki


W październiku biblioteka naszej szkoły ogłosiła KONKURS dla klas  I- VIII  „COŚ Z NICZEGO”

Warunkiem przystąpienia do konkursu było wykonanie pracy  z materiałów z recyclingu i oddanie do biblioteki szkolnej w terminie obowiązującym w podanym uczniom regulaminie.

Celem konkursu było m.in.
 Propagowanie postaw proekologicznych wśród uczniów,  a także rozwijanie zdolności manualnych i twórczej wyobraźni dziecka.

  1. Konkurs został ogłoszony dla dwóch kategoriach wiekowych: klasy I-III i IV- VIII
  2. Każdy uczestnik mógł zgłosić do konkursu jedną pracę.
  3. Prace mogły być wykonane w dwóch kategoriach:
  • jako zabawka ekologiczna,
  • jako przedmiot użyteczny np: wazon, obrazek, ozdoby.

Termin oddawania prac upłynął  31 października  2021 r

Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem uczniów, którzy oddali w wyznaczonym terminie kilkanaście przepięknych plastycznie prac, doskonale zaprojektowanych i dokładnie wykonanych. Użyto materiałów z recyklingu . Były to plastikowe opakowania, kartonowe pudełka, nakrętki itp. Jury złożone z  niżej podpisanych najwyżej oceniło prace:

Kategoria wiekowa klasy I- III

I miejsce  Anastazja Spinner  – kl. 3a

I miejsce  Julia Kołodziej  – kl. 3 a

II miejsce Antonina Sobala – kl. 3 a

II miejsce  Maria Górecka – kl.1 a

III miejsce  Helena Jandy  – kl.1 c

III miejsce Kornelia Kudyńska – kl. 1 a

Kategoria wiekowa klasy IV-VIII

Alicja El-Bah – kl.4a

Oliwia Wójkiewicz – kl.7b

Nadia Majorczyk –  kl. 5a

Zwycięzcom gratulujemy. Wręczenie nagród odbędzie się w późniejszym terminie.

Renata Knaś , Jolanta Siwczak – nauczyciele bibliotekarze


KONKURS „COŚ Z NICZEGO”

Biblioteka szkolna ogłasza konkurs dla klas I- VIII. Warunkiem przystąpienia do konkursu jest wykonanie pracy z materiałów z recyclingu i oddanie do biblioteki szkolnej w terminie obowiązującym w niniejszym regulaminie.

Regulamin konkursu:
Organizatorem konkursu jest biblioteka szkolna

Cele:
Propagowanie postaw proekologicznych wśród uczniów szkół podstawowych.
Rozwijanie zdolności manualnych i twórczej wyobraźni dziecka.
Popularyzowanie działań plastycznych i poszerzanie wiedzy z zakresu różnych technik plastycznych.

Adresaci:
Konkurs skierowany jest do uczniów klas I – VIII Szkoły Podstawowej nr 2 w Tarnowie
Podgórnym

Tematyka
1. Konkurs przebiega w dwóch kategoriach wiekowych: klasy I-III i IV- VIII
2. Każdy uczestnik może zgłosić do konkursu jedną pracę.
3. Prace mogą być wykonane w dwóch kategoriach:

  • zabawka ekologiczna,
  • przedmiot użyteczny np: wazon, obrazek, ozdoby.

4. Udział w konkursie oznacza udzielenie organizatorowi prawa do publicznej prezentacji zgłoszonej pracy (strona szkoły).

Miejsce oddawania prac: Biblioteka szkolna
Termin oddawania prac: do 31 października 2021 roku
Ogłoszenie wyników: 20 listopada 2021 roku

Zasady uczestnictwa:
Uczniowie przynoszą do biblioteki wykonaną pracę
Praca powinna być czytelnie podpisana : nazwisko, imię oraz klasa.
Prace zostaną ocenione przez jury, składające się z nauczycieli bibliotekarzy. Zwycięzcy zostaną nagrodzeni .

Renata Knaś , Jolanta Siwczak – nauczyciele bibliotekarze


Biblioteka Szkoły Podstawowej Nr 2 rośnie i rośnie

Z wielką radością informuję, że  nasza biblioteka szkolna cały czas się „rozwija” tzn. zakupiliśmy wiele nowych lektur  dla klas I-VI. Również rozbudowuje się dział „Literatury dla dzieci młodszych” , a dzieje się to w dużej mierze poprzez dary, które  ofiarowują uczniowie klas starszych i ich rodzice.

Zatem prosimy  ponownie o przejrzenie swoich domowych biblioteczek i selekcję książek. Jeśli znajdziecie tam dobre książki, która wam się już nie przydadzą, przynieście je do nas.

Wasze szkolne bibliotekarki


Świąteczne Warsztaty Origami

Dwa tygodnie przed świętami w bibliotece szkolnej odbyły się warsztaty origami. Uczennice klasy piątej z zapałem uczyły się robić gwiazdę świąteczną w technice Origami Modułowe, a także poznały tajniki wykonane składanki Piekło-Niebo , która jest bazą wykonania Mikołaja. Wykonane prace będą zdobić sale lekcyjne.

Jolanta Siwczak

origami

W ostatnich dniach biblioteka szkolna zakupiła kilkaset egzemplarzy lektur dla klas IV- VIII. Są to lektury obowiązkowe, które będą omawiane na lekcjach j. polskiego oraz część z lektur uzupełniających. W opracowaniu technicznym w/w książek pomagają mi niezastąpieni dyżurni i ochotnicy z klas gimnazjalnych. Uczniowie bardzo chętnie stemplują i owijają książki w folię, mając świadomość ,że będą one służyły już od września ich młodszym koleżankom i kolegom, a czasami własnemu rodzeństwu!
Jolanta Siwczak

Szkolna biblioteka w tym roku nieco zmieniła swe oblicze. W związku z przekształceniem gimnazjum w szkołę podstawową również to miejsce należało przystosować dla uczniów klas młodszych.

W październiku i listopadzie pojawiły się nowe regały na książki, stolik i krzesełka dla małych czytelników. Zakupiono lektury dla klas pierwszych  i drugich oraz wiele książeczek do działu „Literatura dziecięca”, które już kuszą pierwszaków. Na razie nieliczna, (ale zawsze!) grupa dzieci wypożycza książki.  Pozostali uczniowie klas pierwszych zaczną  tu przychodzić, gdy odbędzie się pasowanie na czytelnika. A nastąpi to już niedługo!

Tak wygląda biblioteka po zmianach.

biblioteka

                                                    Jolanta Siwczak


Biblioteka zaprasza!

Zapraszam wszystkich do uczestnictwa w zajęciach origami, które odbędą się w bibliotece szkolnej 6-8 grudnia. W tych dniach na dużej przerwie o godz.12.50 nauczymy się jak zrobić ozdoby świąteczne.

Informuję również o zakupie nowości z literatury młodzieżowej i zachęcam do korzystania z naszej oferty książkowej.

Jolanta Siwczak


Przyjaciele biblioteki – uczniowie kl. III A i inni

Dziś chciałabym przedstawić wszystkim uczniów klasy 3A, którzy już kolejny rok udzielają się w bibliotece szkolnej. W tym roku ze względu na nawał pracy związanej z opracowywaniem podręczników,  ta pomoc jest szczególnie ważna. Uczniowie klas trzeciej ,ale także z klas II i VII poświęcają swoje przerwy aby dyżurować w bibliotece. Jedni porządkują  książki na półkach, inni układają karty książek w specjalnych pudełkach, a jeszcze inni pomagają mi owijać książki w folię.  Uczniowie starszych  klas jeszcze nigdy nie odmówili mi pomocy. Obecnie pracują przy opracowywaniu zakupionych i podarowanych do biblioteki książek dla dzieci z klas młodszych.

Pewna grupa uczniów klasy 3A znalazła tu też odpowiednie miejsce do nauki.  Przychodzą oni gromadnie  w czasie dużych przerw- szczególnie przed sprawdzianami. I wtedy odpytują się nawzajem z treści i zagadnień oraz  tłumaczą sobie problemy sprawiające trudności.  Widać, że ta klasa to zgrany i odpowiedzialny zespół. Klasie 3A składam serdeczne podziękowanie za pomoc , a uczniom i wychowawczyni tej klasy p. Bogumile Wesołowskiej  życzę samych sukcesów.

Jednocześnie dziękuję  wszystkim pozostałym uczniom za ich wkład pracy i zachęcam do dalszej pomocy w bibliotece, bo następne książki już czekają!

Na zdjęciach:

– dyżurni ( trzeci rok) z kl. IIIA –  Dawid Konieczny i Tymoteusz Bera

– grupa osób z kl. IIIA i IIID (m. in. Rutka Maria, Jakub Boruta) owijających książki dla maluchów

– przerwa w bibliotece „pilnych” uczniów z kl. III A i innych

                                                                          Jolanta Siwczak


WOLONTARIAT I BIBLIOTEKA SZKOLNA

ogłaszają

zbiórkę książek  dla najmłodszych uczniów naszej szkoły.

Masz książki , których już nie potrzebujesz?

Zbiórka książek

Podziel się  nimi z młodszymi kolegami i koleżankami.

Prosimy o przynoszenie do biblioteki książek czystych

i w dobrym stanie.

Każda książka zostanie oklejona nalepką z nazwiskiem darczyńcy.

Zbiórka książek

 


Nowy rok  w bibliotece szkolnej

     Inauguracja nowego roku szkolnego za nami. Ale wytężona praca w bibliotece szkolnej rozpoczęła się już w wakacje.  Pod koniec sierpnia ok. 10-osobowy zespół nauczycieli pod kierunkiem niżej podpisanej  zajął się opracowywaniem podręczników dla uczniów. Książki należało wypakować, sprawdzić pod kątem ilościowym i zgodności z zamówieniem oraz ostemplować i nadać im numery zgodnie z księgą inwentarzową. W tym roku nowe podręczniki i ćwiczenia z dotacji celowej finansowanej przez rząd otrzymali uczniowie klas I i VII szkoły podstawowej oraz klas III gimnazjum. Razem ok. 4500 egz. nowych książek!

Prace w bibliotece
Prace w bibliotece

Uczniowie klas II gimnazjum (135 osób) wypożyczyli książki, z których w ubiegłym roku szkolnym korzystali ich starsi koledzy. Tak więc przez bibliotekę szkolną przeszło ok. 450 zestawów podręczników i ćwiczeń – a  każdy liczy po ok. 15 egz.

Prace w bibliotece

    Pierwsze paczki z podręcznikami zaczęły przychodzić w lipcu, większość dotarła w sierpniu, a ostatnie niedobitki (braki i  pomyłki – docierają do tej pory).

Prace w bibliotece

Piszę o tym, żeby wyjaśnić wszystkim zainteresowanym  dlaczego do tej pory nie ma ćwiczeń z j.angielskiego dla kl. II gimnazjum?  Bo przysłano inne niż zamawialiśmy i czekamy na wymianę. W takiej sytuacji trzeba monitować i …cierpliwie czekać. Najważniejsze, że na dzień 4 września zestawy podręczników zostały skompletowane i już od następnego dnia były wydawane przez wychowawców.

Prace w bibliotece

W związku z przekształceniem gimnazjum w szkołę podstawową zmiany widać też w bibliotece szkolnej. Pojawiły się niskie stoliczki z krzesełkami, kanapa i poduchy dla najmłodszych. Planujemy aby w tym miejscu odbywały się spotkania z najmłodszymi, w trakcie których będą mogli słuchać bajek i ciekawie spędzać czas.

                                                                                      Jolanta Siwczak


ROK SZKOLNY 2016/2017


Warsztaty origami w bibliotece szkolnej

W dniach 6 i 7 kwietnia br. na dużych przerwach w bibliotece szkolnej odbyły się warsztaty origami o tematyce świątecznej. Tym razem prowadzącym warsztaty był uczeń kl. III C Bartek Zwoliński, który zaproponował wspólne wykonanie figurek Zająca i Kury. Uczestnicy warsztatów zebrali się w czytelni, przy komputerach. Najpierw obserwowali kolejne etapy wykonania figurki na filmie, później korzystali ze wskazówek Bartka i… udało się. Każdy wyszedł z biblioteki z wykonaną przez siebie figurką.

Warsztaty origami

Jolanta Siwczak


Spotkanie z pisarką

Dnia 5 kwietnia uczniowie k. I B pod opieką p. Jolanty Siwczak i Joanny Kraczkowskiej byli gośćmi Biblioteki Publicznej w Tarnowie Podgórnym, gdzie uczestniczyli w spotkaniu autorskim z p. Ewą Nowak. Ewa Nowak to popularna pisarka książek młodzieżowych. Napisała m.in. „Wszystko, tylko nie mięta”, „Diupa”, „Lawenda w chodakach” i wiele, wiele innych ciekawych książek. Ta popularna pisarka publikuje również swoje felietony w czasopiśmie młodzieżowym „Victor gimnazjalista”.

Spotkanie z autorką okazało się rewelacyjne. Pani Ewa Nowak opowiedziała o początkach swojej pracy, o tym jak powstają jej książki . Uczestnicy spotkania zadawali mnóstwo pytań dotyczących pracy pisarza, na które p. E. Nowak wyczerpująco odpowiadała.

Na koniec zdradziła przepis na książkę:

P+P=P: czyli Pomysł + Postać = Powieść.

Jolanta Siwczak

Uczniowie

Jolanta Siwczak


Laureatką Konkursu  „Wiosenne przebudzenie” została uczennica kl. III C Anna Pietrzak i tym samym zakwalifikowała się do  etapu  gminnego. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!

Organizatorzy


KONKURS NA RECENZJE KSIĄŻKI ROZSTRZYGNIĘTY!

Z przyjemnością zawiadamiamy, że konkurs na recenzje książki został rozstrzygnięty.

Wszystkie recenzje były ciekawe, napisane poprawnie pod względem formy i zadowalające językowo.

Komisja w składzie:

  1. Jolanta Siwczak
  2. Justyna Chudyka – Dobies
  3. Jadwiga Szor- Skowronek zdecydowała o przydziale nagród.

I miejsce – Julia Rumbuć- recenzja książki Marii Paszyńskiej – „Cień sułtana”

II miejsce – Stanisław Jarocki – recenzja książki Agathy Christie „ Czarna kawa”

III miejsce – Bartosz Zwoliński – recenzja książki Karola Maya „Winnetou”

Wręczenie nagród odbędzie się w piątek 17 marca o godz. 13.00 w bibliotece szkolnej. Dziękujemy i gratulujemy wszystkim uczestnikom.

Organizatorki


Przypominamy o trwającym konkursie na recenzje ulubionej książki. pierwsze prace już wpłynęły! Termin upływa 5 marca.

Jolanta Siwczak


WIOSENNE PRZEBUDZENIE

Biblioteka Gimnazjum im. Integracji Europejskiej ogłasza eliminacje do Gminnego Konkursu Recytatorskiego „Wiosenne Przebudzenie”. Odbędą się one 17 marca 2017 roku. Aby wziąć udział w konkursie, należy przygotować recytację wiersza i fragmentu prozy. Proponowane teksty, spośród których uczniowie mogą dokonać wyboru, znajdują się w bibliotece szkolnej.

Zgłoszenia chętnych do wzięcia udziału w konkursie przyjmują nauczycielki języka polskiego i bibliotekarka.

Regulamin konkursu:

  1. Organizatorzy etapu szkolnego konkursu – nauczycielki języka polskiego i bibliotekarka.
  2. Cele – promocja czytelnictwa

– uwrażliwienie na piękno utworów literackich

– krzewienie kultury słowa.

  1. Adresaci – uczniowie klas I-III gimnazjum.
  2. Tematyka – różnorodność ujęcia tematyki wiosennej w poezji i prozie.
  3. Forma pracy – recytacja utworów (ich fragmentów) przed jury konkursowym.

Miejsce przeprowadzenia eliminacji – biblioteka szkolna.

Termin zgłaszania chętnych – 13 marca 2017.

Ogłoszenie wyników – 17 marca 2017 r.

Zasady uczestnictwa – uczestnicy konkursu recytują z pamięci wybrany przez siebie wiersz i fragment prozy. Łącznie wystąpienie ma trwać około 5 minut.

Komisja przy ocenie wystąpienia będzie brała pod uwagę:

– dobór repertuaru

– opanowanie pamięciowe tekstu

– dykcję

– interpretację

– ogólne wrażenie artystyczne

Zwycięzcy zostaną nagrodzeni!

ZAPRASZAMY I   ZACHĘCAMY DO UDZIAŁU

Jolanta Siwczak


Skip to content