Psycholog/pedagog

Linki do ankiety diagnozującej czynniki chroniące i czynniki ryzyka przygotowanej przez firmę Nowe Horyzonty z Wrocławia.  Badaniem ankietowym zostaną objęci uczniowie, nauczyciele i rodzice.
Proszę o wypełnienie ankiety dla nauczycieli i przeprowadzenie ankiety dla uczniów przez wychowawców klas IV-VII.
Wypełnienie ankiet zajmuje kilka minut. Ankieta jest anonimowa.
Czas realizacji do końca roku szkolnego.

Uczniowie

http://badania.corigo.pl/ankieta/1234590/sp-2-tarnowo-podgorne-diagnoza-czynnikow-uczniowie.htmlhttps://liblink.pl/K9ZyFpqP3V

 

Godziny pracy psychologa i pedagoga

Agnieszka Garczyk – Korytowska (pedagog)
Poniedziałek 10.30 – 14.30
Wtorek 10.30 – 16.30
Środa 10.30 – 14.30
Czwartek 9.00 – 13.00
Piątek 10.30 – 14.30

Agnieszka Kosowska (psycholog)
Poniedziałek 8.00 – 13.00
Wtorek 8.00 – 12.00
Środa 8.00 – 12.00
Czwartek 11.00 – 16.00
Piątek 8.00 – 12.00


Mała garść rad do organizacji pracy/nauki.

Drodzy Rodzice! Kochani uczniowie! W tym trudnym czasie wszyscy uczymy się jak funkcjonować w pracy i „szkole domowej”. Mała garść rad do organizacji pracy/nauki:

WARTO:

  1. Wyznaczyć sobie godziny pracy. Warto wprowadzić rutynę. Codziennie siadać do pracy mniej więcej o stałej porze
  2. Nie chodzić w piżamie przez cały dzień. Ubranie się rano naprawdę pomaga w mobilizacji. Warto zacząć dzień prysznicem, śniadaniem i ubraniem się- normalnie wychodzilibyśmy do pracy/szkoły, więc zamiast wychodzić-siadasz do komputera lub zadań
  3. Robić sobie listę zadań. Warto zapisać sobie jakie zadania mam następnego dnia lub w danym dniu przed rozpoczęciem pracy. Taka lista działa mobilizująco-bo wiem, co mnie dzisiaj czeka, z czym muszę się uporać, a jak uda mi się wszystko powykreślać-to mam wolne!
  4. Stosować metodę marchewki. Warto wyznaczać sobie jakieś nagrody za zrealizowanie planu. Zwłaszcza, gdy już tak bardzo, bardzo nie chce mi się czymś zajmować, warto wymyśleć sobie jakąś nagrodę za zrealizowanie tego punktu planu, np. zaplanować, że jeśli skończę dane zadanie obejrzę sobie odcinek serialu, zjem coś dobrego, pogadam z kimś, zrobię coś co lubię
  5. Dbać o odpoczynek i zaplanować go sobie w ulubiony sposób w ciągu dnia
  6. Zgromadzić zapasy dobrych pomysłów na podniesienie nastroju i przyjemne spędzenie czasu z rodziną

Poszerzajmy swoją bazę pomysłów!U mnie najbardziej na razie sprawdzają się „planszówki” dla dużych i małych i wspólne czytanie, oglądanie filmów. Poniżej wynaleziona w Internecie baza dobrych pomysłów na spędzanie czasu z dzieckiem w domu. Niektóre propozycje tylko dla rodziców młodszych dzieci ale np. wspólne gotowanie, gry planszowe czy rodzinne wieczory filmowe sprawdzą się też doskonale we wspólnym spędzaniu czasu z nastolatkiem. Trzymajmy się zdrowo, z dobrymi myślami i szukaniem pozytywów!

Pozdrawiam serdecznie!!!

Agnieszka Garczyk-Korytowska-pedagog szkolny


BAZA POMYSŁÓW NA SPĘDZANIE CZASU W DOMU:

W kuchni

  1. Zróbcie pieczątki z ziemniaków. Mogą przydać się też w innych zabawach – na przykład na poczcie!
  2. Pokolorujcie makaron w różnych kształtach i zróbcie z niego biżuterię.
  3. Upieczcie ciasteczka, takie najprostsze żeby dzieci mogły jak najwięcej pomóc
  4. Zróbcie domowa pizzę. Najlepiej kilka małych, dla każdego taką jak lubi najbardziej!
  5. Zróbcie z jedzenia sztukę! Można zrobić obraz z płatków śniadaniowych albo stworzyć prawdziwe arcydzieło z różnokolorowych warzyw i owoców!

W pokoju

  1. Zaopatrzcie się w zapas papieru i bawcie się origami. W Internecie znajdziecie mnóstwo inspiracji!
  2. Kółko i krzyżyk. Prawdziwa klasyka 
  3. Państwa Miasta – kto z nas nie pamięta tej gry z dzieciństwa. Świetnie sprawdza się nawet teraz, w erze komputerów i smartfonów.
  4. Gra w skojarzenia 
  5. Kalambury – można się uśmiać, aż do łez 😉
  6. Statki – mogą być w postaci pudełkowej-zabawkowej, a mogą być też klasyczne, przecież wystarczy tylko kartka.
  7. Zamiana ról – to kolejna zabawa, która potrafi rozbawić całą rodzinę w kilka chwil!
  8. Papier, kamień, nożyce – gra ekspres, nawet podczas robienia ciasteczek 😉
  9. Zbudujcie bazę! Pamiętacie te bazy z dzieciństwa? Teraz możecie skorzystać ze swojego doświadczenia i zbudować razem z dzieckiem super-bazę! Kwaterę główną!
  10. Drzewo genealogiczne – spróbujcie przeanalizować historię swojej rodziny, dla dziecka to będzie wspaniała przygoda.
  11. Gry planszowe – dobre i dla młodszych i dla starszych
  12. Konkurs kto zbuduje większą wieżę z klocków!
  13. Zabawa w chowanego. Jak się dobrze schowasz, to nawet odpoczniesz chwilkę 😉
  14. Nauczcie się magicznej sztuczki. Aby dzieciom zaimponować nie potrzeba zaawansowanych sztuczek. Z pewnością znajdziesz jakąś łatwą do nauki 😉
  15. Załóżcie zespół muzyczny. Koniecznie wymyślcie nazwę, a możecie nawet zaprojektować pierwszą okładkę!
  16. Zróbcie film poklatkowy. Jaki? Na przykład z ludzikami LEGO 🙂
  17. Nakręćcie „prawdziwy” film! Aby lepiej się wczuć, możecie wcześniej przygotować profesjonalny scenariusz!
  18. Zróbcie wieczór filmowy! Nie zapomnijcie o przekąskach i ciepłych kocach 🙂

Dobre książki na czas spędzany w domu….

Dla dzieci młodszych – książki o emocjach:

  1. „Kolorowy potwór” Anna Llenas.
  2. „W moim sercu” Jo Witek, Ch. Roussey.
  3. „Moje małe strachy”Jo Witek, Ch. Roussey.
  4. „Strach – wróg czy przyjaciel? Akceptuję, co czuję.”
  5. „Pewność siebie. Akceptuję, co czuję.”
  6. „Moje emocje. Akceptuję, co czuję.”
  7. „Pięciu nieudanych” B. Alemagna (bajka dla dzieci o tym, ze nie trzeba być idealnym, żeby być szczęśliwym).
  8. „Narysuję to, co czuję”.
  9. „Balsam dla duszy dziecka”.

Dla młodzieży i dorosłych:

  1. „Jak być dobrym dla siebie. Życie bez presji otoczenia”A. Owen
  2. „Spokojna głowa, czyli jak nie dać się stresowi”(ćwiczenia i wizualizacje do redukcji stresu) D. Keefe
  3. „Szkolne wyzwania. Jak mądrze wspierać dziecko w dorastaniu?” M. Gregorczuk, B. Kołtyś.
  4. „Balsam dla duszy nastolatka”

Zestaw filmów dla relaksu

Zgodnie z obietnicą zestaw filmów dla relaksu, uśmiechu a czasem do głębszej refleksji… Tworzona na podstawie opinii dzieci i nastolatków. O wyborze filmu powinni decydować rodzice.

Filmy dla dzieci:

  1. „Coco”
  2. „Balerina”
  3. „Kubuś Puchatek”
  4. „Misiowanki” odcinki
  5. „Basia”
  6. „W głowie się nie mieści”
  7. „Jak ukraść księżyc”
  8. „Pingwiny z Madagaskaru”
  9. „Madagaskar”
  10. „Pettson i Findus”
  11. „Jakub, Mimmi i gadające psy”
  12. „Marona-psia opowieść”
  13. „Lilo i Stich”
  14. „Zaczarowana”
  15. „Ralph Demolka”
  16. „Ralph Demolka w internecie”
  17. „ Toy Story”
  18. „Odlot”
  19. „ Epoka lodowcowa”
  20. „Iniemamocni”
  21. „Jak wytresować smoka”
  22. „Kraina Lodu”
  23. „Księga życia”
  24. „Merida waleczna”
  25. „Mia i Migusie”
  26. „Mój brat niedźwiedź”
  27. „Mustang z Dzikiej Doliny”
  28. „Planeta skarbów”
  29. „Potwory i spółka”
  30. „Ratatuj”
  31. „Masza i niedźwiedź”
  32. „Baranek Shaun”
  33. „Księżniczka i smok”
  34. „Pamiętnik Florki”

Filmy dla dzieci starszych:

  1. „ Pamiętnik księżniczki”
  2. „Cudowny chłopak”
  3. „Klub Włóczykijów”
  4. „Dzień Czekolady”
  5. „Był sobie pies”
  6. „ Za niebieskimi drzwiami”
  7. „Kauwboy. Chłopiec i kawka”
  8. „Magiczne drzewo”
  9. „BFG: Bardzo Fajny Gigant”
  10. „Sekret księgi z Kells”
  11. „Nazywam się cukinia”

Filmy dla młodzieży:

  1. „Trzy kroki od siebie”
  2. „ Wszystkie jasne miejsca”
  3. „Wysoka dziewczyna”
  4. „Słodki wybór”
  5. „Nietykalni”
  6. „Jutro będziemy szczęśliwi”
  7. „ Do zobaczenia wczoraj”
  8. „Zakochana złośnica”
  9. „Sierra Burges jest przegrywem”
  10. „Do wszystkich chłopców, których kochałam”
  11. „Do wszystkich chłopców: P.S. Wciąż Cię kocham”
  12. „Ósma klasa”
  13. „Kluseczka”
  14. „Earl, i ja, i umierająca dziewczyna”
  15. „Miss Impossible”
  16. „Randka z gwiazdą”
  17. „Wymarzony luzer”
  18. „Teen Beach Movie”
  19. „The Perfect Date”
  20. „Miss Agent”
  21. „Holiday”
  22. „Mecz życia” (w wersji norweskiej)
  23. „Narzeczony mimo woli”
  24. „Siedem dusz”
  25. „Facet na miarę”
  26. „Lep na muchy”
  27. „Love Simon”

Jak rozmawiać z młodszym dzieckiem w trudnej, nowej sytuacji?

Wszyscy znaleźliśmy się obecnie w sytuacji i okolicznościach dla nas do tej pory nieznanych. To może sprawić, że poczujemy się zalęknieni i zdezorientowani. Takie emocje są zrozumiałe. Warto w tym czasie szczególnie pochylić się z uwagą i empatią nad dzieckiem, które z racji wieku i mniejszego doświadczenia może być szczególnie narażone na reagowanie z pozycji lęku.

Zachęcamy, by:

  • poznać lęki i obawy swojego dziecka, zapytać się czy czegoś się boi, co chciałoby wiedzieć, czy coś jest dla niego niezrozumiałe i trudne;
  • oswajać lęki dziecka poprzez pokazywanie, że będąc w domu z bliskimi i zachowując podstawowe zasady higieny jest bezpieczne;
  • omówić z dzieckiem, że lęk jest naturalną emocją, gdy dzieje się coś trudnego i że jest pomocny, bo zachęca nas, byśmy zadbali o siebie z wyjątkową troską;
  • wymyśleć z dzieckiem aktywności, rytuały (może wrócić do starych z dzieciństwa?), które będą formą zadbania o dziecko, gdy odczuwa lęk i napięcie, np. czytanie przez rodziców bajek na dobranoc, masaż pleców lub stóp, wspólne gotowanie ulubionych potraw itp.;
  • zachęcać dziecko do wyrażania swoich emocji poprzez rysunek i inne formy plastyczne (np. lepienie figurki swojego lęku z plasteliny);
  • ograniczać dostęp młodszych dzieci do informacji dotyczących rozprzestrzeniania się wirusa, pamiętając, że dzieci nie rozumieją wielu przekazywanych komunikatów, a to może generować u nich dodatkowe lęki;
  • w wolnym czasie zorganizować z dzieckiem „Dzień z emocjami” wg proponowanych poniższych punktów:

 

  1. Istnieje 6 podstawowych emocji – radość, smutek, złość, strach, wstręt, zdziwienie. (niepodstawowych jest całe mnóstwo – można zapytać dziecko czy zna jakieś?)
  2. Emocje zmieniają nasze ciało od wewnątrz i na zewnątrz.
  3. Emocje są przydatne: to dzięki nim reagujemy odpowiednio do sytuacji.
  4. Emocje są uniwersalne.
  5. Zwierzęta też odczuwają emocje.
  6. Emocje mijają.
  7. Wyrażanie emocji pomaga się od nich uwolnić.
  8. Skrywanie w sobie emocji jest bez sensu, bo one i tak potem wyjdą na wierzch (ze zdwojoną siłą!).
  9. Można odczuwać kilka emocji jednocześnie.
  10. Dzięki nazwaniu emocji zaczynamy nad nimi panować (albo sobie z nimi radzić).

Skip to content