NPRCz

LIST OTWARTY DO RODZICÓW I UCZNIÓW
Miło nam poinformować, że nasza szkoła została zakwalifikowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do grupy szkół, które otrzymają wsparcie finansowe dla biblioteki szkolnej w ramach programu „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”. Celem tego programu jest podniesienie czytelnictwa  poprzez uatrakcyjnienie księgozbiorów bibliotek szkolnych i organizację różnych inicjatyw czytelniczych.

W projekcie bierze udział cała szkoła. Za otrzymane środki planujemy zakup nowości wydawniczych pozostających w sferze zainteresowań uczniów, organizację spotkania z pisarzem, zakup laptopa i regałów do biblioteki.
W ramach projektu w naszej szkole została przeprowadzona ankieta, w ramach której uczniowie zaproponowali tytuły, autorów i serie wydawnicze książek, do zakupienia przez bibliotekę.

Szanowni Państwo!
Powszechnie wiadomo, że kluczem do wiedzy jest czytanie. Stąd też naszym wielkim, wspólnym  zadaniem jest wytworzenie silnej motywacji do czytania, sprawienie, by czytanie było dla naszych dzieci zajęciem atrakcyjnym.

Pamiętajmy – nie rodzimy się z potrzebą czytania, jednak nabywamy ją w ciągu całego życia.

Bibliotekarki S.P. nr 2 w Tarnowie Podgórnym

Jolanta Siwczak i Renata Knaś

 

Poniżej przedstawiamy Państwu list, którego autorką jest:

pani Irena Koźmińska
Prezes fundacji – „Cała Polska czyta dzieciom”

Drodzy Rodzice

Każdy z nas pragnie dla swego dziecka dobrego dzieciństwa i szczęśliwej przyszłości. Ale czy wiemy, jak to osiągnąć? Jak sprawić, by dziecko wyrosło na człowieka zdrowego emocjonalnie, samodzielnego i mądrego, otwartego na ludzi, dobrze radzącego sobie we współczesnym świecie, umiejącego wykorzystywać swoje predyspozycje i uzdolnienia? Wiele zależy od nas, rodziców.

Dzieciom przede wszystkim potrzebna jest nasza ciepła, cierpliwa obecność i przewodnictwo – rozmowy, współczucie i wsparcie, kształtowanie dobrych nawyków, ostrzeżenia, ćwiczenia w mówieniu i myśleniu, a także nasz własny przykład. To daje im wiarę w swoje siły, a także poczucie oparcia w rodzinie.

Rodzice, którym zależy na dobrym wychowaniu dziecka, wiedzą, że nie da się tego zrobić, nie poświęcając mu osobiście czasu, nie tłumacząc, nie czytając. Dziecko bowiem uczy się życia, obserwując swych najbliższych w milionach codziennych sytuacji i wspólnych zajęć. To ich styl życia, ich język i ich wartości przejmuje.

Wychowanie nie może polegać jedynie na reagowaniu na dziecięce błędy i karach za złe zachowanie. Przecież dziecko samo z siebie zwykle nie wie- bo i skąd miałoby wiedzieć? – co jest dobre, a co jest złe, dopóki mu tego spokojnie i wielokrotnie nie wytłumaczymy.

Dlatego starajmy się spędzać z dzieckiem jak najwięcej czasu. Im więcej go dla dziecka wygospodarujemy, tym lepiej. Będzie mu łatwiej odnaleźć się i mądrze poruszać we współczesnym świecie pełnym hałaśliwych atrakcji, fałszywych wartości i prawdziwych zagrożeń: od palenia papierosów i picia alkoholu, po wczesny seks, narkotyki i działania aspołeczne.

Dzieciństwo nie polega na kolekcjonowaniu gadżetów, lecz dobrych chwil z rodziną, dobrych wzorców i wartości, takich jak miłość, szacunek, poczucie bezpieczeństwa, radość.

Można wiele zrobić, codziennie czytając dziecku. Od urodzenia, gdyż zanim zacznie ono mówić i czytać, powinno się dobrze osłuchać z językiem i zbudować jak największy zasób słów, które rozumie. Ważne jest czytanie chłopcom, gdyż ich umiejętności językowe rozwijają się wolniej. Czytanie dziecku rozbudza jego wyobraźnię, dostarcza mu emocji i radości, poszerza wiedzę o świecie, przynosi dobre wzorce zachowań. Dzięki głośnemu czytaniu nauka w szkole będzie dla niego łatwiejsza i przyjemniejsza. Nie porzucajmy czytania, gdy dziecko potrafi już czytać samo. Rytuał głośnego czytania może trwać nawet wtedy, gdy jest już ono w gimnazjum. Codzienne czytanie to wspólnie spędzony czas, stałe wzmacnianie więzi i wzajemnego zaufania, a także doskonalenie najważniej­szej społecznej kompetencji – sprawnego posługiwania się językiem. Język to klucz do dobrej komunikacji z ludźmi i do samodzielnego zdobywania wiedzy. Czytanie jest jak witamina i szczepionka. Dzieci, którym czytamy, są mądrzejsze, znacznie bardziej odporne na toksyny współczesnej kultury i znacznie lepiej poradzą sobie w życiu.
Dlatego czytajmy dzieciom 20 minut dziennie. Codziennie!

Irena Koźmińska
Prezes fundacji ABCXXI”- Cała Polska czyta dzieciom.

 

NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA

Z wielką radością informujemy, że nasza Szkoła została zakwalifikowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do tej grupy szkół , które otrzymają w tym roku dotację i przystąpią do realizacji rządowego projektu w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2021-2025 – Priorytet 3.

Celem tego programu jest stworzenie warunków dla wzrostu czytelnictwa w Polsce poprzez realizację programów stworzonych przez instytucje, które zdecydowały się ubiegać o fundusze na zakup książek. Nasza Szkoła przystąpiła do realizacji tego przedsięwzięcia. Opracowany został szkolny projekt, zgodny z wymogami postawionymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, który został zatwierdzony i szkole przyznano łącznie 12000 zł. na zakup nowych książek. Książki kupowane będą zgodnie z oczekiwaniami i zainteresowaniami użytkowników biblioteki naszej Szkoły.

Aby tak się stało, w naszej Szkole będzie przeprowadzona ankieta wśród uczniów i konsultacje z nauczycielami, w ramach której zaproponują oni tytuły, autorów i serie wydawnicze książek, które według nich powinnyśmy zakupić.  Sugestie uczniów i nauczycieli będą podstawą do stworzenia  listy książek.  

Wszelkie działania w ramach NPRCz będą starannie dokumentowane i publikowane na stronie szkoły w zakładce:

NPRCz w S.P.nr 2 im. Integracji Europejskiej w Tarnowie Podgórnym.

 

Szkolne bibliotekarki:

Jolanta Siwczak

Renata Knaś

Skip to content