Jak rozmawiać z młodszym dzieckiem w trudnej, nowej sytuacji?

Wszyscy znaleźliśmy się obecnie w sytuacji i okolicznościach dla nas do tej pory nieznanych. To może sprawić, że poczujemy się zalęknieni i zdezorientowani. Takie emocje są zrozumiałe. Warto w tym czasie szczególnie pochylić się z uwagą i empatią nad dzieckiem, które z racji wieku i mniejszego doświadczenia może być szczególnie narażone na reagowanie z pozycji lęku.

Zachęcamy, by:

  • poznać lęki i obawy swojego dziecka, zapytać się czy czegoś się boi, co chciałoby wiedzieć, czy coś jest dla niego niezrozumiałe i trudne;

  • oswajać lęki dziecka poprzez pokazywanie, że będąc w domu z bliskimi i zachowując podstawowe zasady higieny jest bezpieczne;

  • omówić z dzieckiem, że lęk jest naturalną emocją, gdy dzieje się coś trudnego i że jest pomocny, bo zachęca nas, byśmy zadbali o siebie z wyjątkową troską;

  • wymyśleć z dzieckiem aktywności, rytuały (może wrócić do starych z dzieciństwa?), które będą formą zadbania o dziecko, gdy odczuwa lęk i napięcie, np. czytanie przez rodziców bajek na dobranoc, masaż pleców lub stóp, wspólne gotowanie ulubionych potraw itp.;

  • zachęcać dziecko do wyrażania swoich emocji poprzez rysunek i inne formy plastyczne (np. lepienie figurki swojego lęku z plasteliny);

  • ograniczać dostęp młodszych dzieci do informacji dotyczących rozprzestrzeniania się wirusa, pamiętając, że dzieci nie rozumieją wielu przekazywanych komunikatów, a to może generować u nich dodatkowe lęki;

  • w wolnym czasie zorganizować z dzieckiem „Dzień z emocjami” wg proponowanych poniższych punktów:

 

  1. Istnieje 6 podstawowych emocji – radość, smutek, złość, strach, wstręt, zdziwienie. (niepodstawowych jest całe mnóstwo – można zapytać dziecko czy zna jakieś?)
  2. Emocje zmieniają nasze ciało od wewnątrz i na zewnątrz.
  3. Emocje są przydatne: to dzięki nim reagujemy odpowiednio do sytuacji.
  4. Emocje są uniwersalne.
  5. Zwierzęta też odczuwają emocje.
  6. Emocje mijają.
  7. Wyrażanie emocji pomaga się od nich uwolnić.
  8. Skrywanie w sobie emocji jest bez sensu, bo one i tak potem wyjdą na wierzch (ze zdwojoną siłą!).
  9. Można odczuwać kilka emocji jednocześnie.
  10. Dzięki nazwaniu emocji zaczynamy nad nimi panować (albo sobie z nimi radzić).
Skip to content