Wszyscy znaleźliśmy się obecnie w sytuacji i okolicznościach dla nas do tej pory nieznanych. To może sprawić, że poczujemy się zalęknieni i zdezorientowani. Takie emocje są zrozumiałe. Warto w tym czasie szczególnie pochylić się z uwagą i empatią nad dzieckiem, które z racji wieku i mniejszego doświadczenia może być szczególnie narażone na reagowanie z pozycji lęku.
Zachęcamy, by:
-
poznać lęki i obawy swojego dziecka, zapytać się czy czegoś się boi, co chciałoby wiedzieć, czy coś jest dla niego niezrozumiałe i trudne;
-
oswajać lęki dziecka poprzez pokazywanie, że będąc w domu z bliskimi i zachowując podstawowe zasady higieny jest bezpieczne;
-
omówić z dzieckiem, że lęk jest naturalną emocją, gdy dzieje się coś trudnego i że jest pomocny, bo zachęca nas, byśmy zadbali o siebie z wyjątkową troską;
-
wymyśleć z dzieckiem aktywności, rytuały (może wrócić do starych z dzieciństwa?), które będą formą zadbania o dziecko, gdy odczuwa lęk i napięcie, np. czytanie przez rodziców bajek na dobranoc, masaż pleców lub stóp, wspólne gotowanie ulubionych potraw itp.;
-
zachęcać dziecko do wyrażania swoich emocji poprzez rysunek i inne formy plastyczne (np. lepienie figurki swojego lęku z plasteliny);
-
ograniczać dostęp młodszych dzieci do informacji dotyczących rozprzestrzeniania się wirusa, pamiętając, że dzieci nie rozumieją wielu przekazywanych komunikatów, a to może generować u nich dodatkowe lęki;
-
w wolnym czasie zorganizować z dzieckiem „Dzień z emocjami” wg proponowanych poniższych punktów:
- Istnieje 6 podstawowych emocji – radość, smutek, złość, strach, wstręt, zdziwienie. (niepodstawowych jest całe mnóstwo – można zapytać dziecko czy zna jakieś?)
- Emocje zmieniają nasze ciało od wewnątrz i na zewnątrz.
- Emocje są przydatne: to dzięki nim reagujemy odpowiednio do sytuacji.
- Emocje są uniwersalne.
- Zwierzęta też odczuwają emocje.
- Emocje mijają.
- Wyrażanie emocji pomaga się od nich uwolnić.
- Skrywanie w sobie emocji jest bez sensu, bo one i tak potem wyjdą na wierzch (ze zdwojoną siłą!).
- Można odczuwać kilka emocji jednocześnie.
- Dzięki nazwaniu emocji zaczynamy nad nimi panować (albo sobie z nimi radzić).