14 marca 2024 r. w Szkole Podstawowej nr 2 im. Integracji Europejskiej w Tarnowie Podgórnym świętowaliśmy Dzień Matematyki. Wydarzenie to było podsumowaniem realizacji innowacji pedagogicznej pt. „(Nie)zwykła matematyka” powstałej w wyniku współpracy nauczycieli matematyki, muzyki i plastyki.
Celami projektu były:
– popularyzacja wiedzy matematycznej, muzycznej i plastycznej wśród uczniów klas 4-8,
– dostrzeganie związków między matematyką a sztuką,
– wzmacnianie umiejętności wyszukiwania informacji.
Oto najważniejsze etapy realizacji projektu:
1.Konkurs matematyczno – plastyczny
Uczniowie klas 4-7 zostali zaproszeni do udziału w konkursie plastycznym „Portret słynnego matematyka”. Pracę nad wykonaniem portretów poprzedzili zapoznaniem się z biografiami wybranych uczonych – matematyków. Najlepsze dzieła zostały wysłane do wydawnictwa GWO i wezmą udział w ogólnopolskim konkursie.
2.Dzień Kobiet na lekcji matematyki
W auli szkolnej uczniowie mogli spróbować swoich sił w rozwiązywaniu zagadek matematycznych związanych z osiągnięciami kobiet w różnych dziedzinach życia na przestrzeni wieków. Na specjalnie przygotowanym stoisku mieli okazję zakodować trasę robota, łącząc w ten sposób wiedzę z dziedziny matematyki i informatyki, a także ułożyć kostkę Rubika. Pasjonaci szyfrów mogli z kolei odczytać ukryte wiadomości i nauczyć się czegoś nowego na temat roli kobiet w dziedzinie matematyki.
3.Muzyka w matematyce czy matematyka w muzyce?
Zajęcia w tym zakresie skupiły się na ukazaniu, jak matematyka przenika do świata muzyki. Uczniowie poszukiwali ciekawostek o kompozytorach i ich związkach z matematyką. Odkryli, że rytm i melodia opierają się na matematycznych proporcjach, a muzycy często wykorzystywali algorytmy matematyczne w swoich dziełach. Efekty swoich poszukiwań przedstawili na plakatach, z których na auli powstała wystawa dostępna dla szkolnej społeczności społeczności. Głównym punktem programu był konkurs, podczas którego uczniowie mierzyli się z zadaniami łączącymi matematykę i muzykę. Wyzwania te wymagały zarówno umiejętności matematycznych, jak i muzycznego słuchu. Uczniowie tworzyli melodie oparte na matematycznych sekwencjach i rozwiązywali łamigłówki logiczne ukryte w nutach.
Podczas Dnia Matematyki w naszej szkole uczniowie przekonali się, że matematyka doskonale uzupełnia się z innymi dziedzinami i w wyjątkowy sposób łączy ze sztuką. Interdyscyplinarna przygoda, jaką okazał się nasz projekt, była świetnym sposobem na urozmaicenie nauki i rozwijanie pasji.
Autorki projektu: Irmina Sankowska, Marta Kobielska, Anna Roszyk-Mikołajczak