Wyostrz zmysły!

Podczas zajęć logopedycznych oprócz ćwiczeń na koncentrację, artykulacyjnych, słuchowych, oddechowych, lewopółkulowych, paluszkowych, ruchowych terapeuci mowy wykorzystują również ćwiczenia w zakresie integracji sensorycznej (SI).

Integracja sensoryczna to umiejętność rozumienia i porządkowania bodźców i informacji pochodzących z otoczenia i z własnego ciała. Proces ten dokonuje się poprzez zmysły, nie tylko te powszechnie znane (dotyk, słuch, wzrok, węch, smak), ale również poprzez propriocepcję (czucie głębokie – zmysł informujący mózg o położeniu ciała i jego ruchach) oraz układ przedsionkowy (zmysł równowagi).

Zaburzenia integracji sensorycznej można zauważyć już u bardzo małych dzieci, dlatego niezwykle istotna jest ich uważna obserwacja. Poniżej przedstawiany wybrane objawy dysfunkcji integracji sensorycznej u dziecka:

  1. Jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem.
  2. Ma trudności z samodzielnym piciem, żuciem i przełykaniem pokarmów (preferuje dania papkowate).
  3. Źle toleruje wykonywanie przy nim czynności pielęgnacyjnych i higienicznych, takich jak: obcinanie włosów, paznokci, mycie twarzy, zębów, smarowanie kremem, czesanie, czyszczenie nosa, uszu itp.
  4. Wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli, niezdarnie.
  5. Ma problemy z samodzielnym myciem się, ubieraniem, zwłaszcza zapinaniem guzików i sznurowaniem butów.
  6. Ma zaburzoną równowagę: potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, prawie zawsze ma jakiś siniak czy zadrapanie.
  7. Podczas dłuższego siedzenia ma trudności z utrzymaniem głowy w pozycji pionowej, podpiera ją ręką, kładzie się na stoliku itp.
  8. Jest nadruchliwe, nie może usiedzieć/ustać w jednym miejscu.
  9. Trudno się koncentruje, a łatwo rozprasza.
  10. Jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża.
  11. Bywa uparte.
  12. W porównaniu do innych dzieci czy wymogów sytuacji porusza się zbyt szybko lub za wolno.
  13. Nabywanie nowych umiejętności ruchowych sprawia mu trudność, np. jazda na rowerze, rzucanie i łapanie piłki, pływanie.
  14. Wchodząc/schodząc po schodach częściej niż inne dzieci trzyma się poręczy, niepewnie stawia nogi.
  15. Nieumyślnie wchodzi lub wpada na meble, ściany, inne dzieci.
  16. Niewłaściwie czy wręcz dziwacznie trzyma różne przedmioty codziennego użytku, np. nożyczki, sztućce czy przybory do pisania.
  17. Unika dziecięcego baraszkowania z rodzicami lub rodzeństwem.
  18. Uwielbia ruch, poszukuje go, dąży do niego. Jest stale w ruchu – biega, podskakuje, często zmienia pozycję ciała.
  19. Przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłoża, np. wejść na wysokie schody, na drabinkę, usiąść na wysokim stołku.
  20. W nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by zdobyć orientację w otoczeniu.
  21. Często myli stronę prawą i lewą, w obrębie własnego ciała oraz w otaczającej przestrzeni, podczas gier zespołowych zdarza się, że biegnie w innym kierunku niż jego drużyna, w inną stronę niż piłka, którą ma złapać, jest zdezorientowane, ma słabe wyczucie odległości.
  22. Nie ma dominacji jednej ręki.
  23. Ma trudności z czytaniem i pisaniem, częściej niż inne dzieci w jego wieku myli.
  24. Odwraca znaki graficzne, ma trudności w przepisywaniu, przerysowywaniu z tablicy.
  25. Ma kłopoty z cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie, kalkowaniem itp.
  26. Sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy.
  27. Nie lubi karuzeli, huśtawki, lub przeciwnie – uwielbia je.
  28. Słaba sprawność ruchowa – unikanie gier, zabaw ruchowych, zręcznościowych
  29. Jest nadwrażliwe na dotyk, ruch, dźwięki, zapachy.
  30. Często myli kierunki oraz prawą i lewą stronę ciała[1].

Do gabinetu logopedycznego bardzo często trafiają dzieci, które mają nie tylko trudności z artykulacją poszczególnych głosek, lecz także ze zdiagnozowanym opóźnionym rozwojem mowy (ORM), dysleksją, dysgrafią, dysortografią. Chcąc udzielić im kompleksowej pomocy, również w czasie zajęć logopedycznych wykorzystujemy w swojej pracy elementy terapii SI. Są to między innymi:

  • dotykanie przedmiotów o różnych właściwościach i strukturach (ciepłe/zimne, mokre/suche, gładkie/szorstkie, miękki/twardy  itp.),
  • rysowanie palcami za pomocą różnych substancji,
  • wyszukiwanie i/lub rozpoznawanie przedmiotów w pojemnikach z różnymi fakturami bądź różnym wypełnieniem (kasza, ryż, groch, piasek, woda, papier itp.),
  • wsłuchiwanie się w dźwięki wydawane przez różne przedmioty,
  • zapachowe rozpoznawanie i nazywanie substancji,
  • wykorzystywanie kontrastowych kolorów prezentowanych materiałów,
  • zabawy ruchowe.

W swojej pracy koncentrujemy się szczególnie na rozwoju tzw. motoryki małej, czyli ruchów palców oraz dłoni. Ośrodki mózgowe odpowiedzialne za czucie i ruchy kończyn górnych znajdują się w sąsiedztwie ośrodków, odpowiadających za ruchy narządów mowy, dlatego też wszelkie zabawy, w których dziecko usprawnia precyzyjne ruchy dłoni i palców, pośrednio wpływają na rozwój mowy.

Zachęcamy Państwa do następujących zabaw w domu:

  • rysowanie i malowanie rączkami oraz przyborami na różnorodnych powierzchniach, strukturach oraz materiałach;
  • wycinanie, wydzieranie, wyklejanie, wydrapywanie różnych materiałów i struktur;
  • lepienie, wałkowanie, ugniatanie, rzeźbienie (z plasteliny, ciastoliny, modeliny, masy solnej, masy piaskowej);
  • przewlekanie, wyszywanie, przeplatanie, wiązanie (za pomocą tasiemek, wstążeczek, sznurków, guzików, koralików, kulek, cekinów);
  • przybijanie stempelków, pieczątek, znaczników wykonanych z różnych materiałów na różnego rodzaju strukturach;
  • zapinanie i odpinanie guzików, rzepów, suwaków;
  • odkręcanie i zakręcanie słoików, nakrętek;
  • chwytanie i przenoszenie małych przedmiotów paluszkami, pęsetką;
  • zgniatanie, formowanie, ugniatanie kulek z papieru, gazet, folii spożywczej;
  • mieszanie, przesypywanie (piasku, ryżu, kaszy, fasoli), przelewanie wody;
  • dotykanie przedmiotów o różnej fakturze, temperaturze (szorstkich, miękkich, gładkich, zimnych, ciepłych);
  • układanie puzzli, mozaik, wzorów;
  • budowanie z klocków wież, budowli o różnych kształtach;
  • klaskanie, zabawy paluszkowe, masażyki dziecięce;
  • zabawy z pacynkami.

Justyna Chudyka-Dobies

Jadwiga Szor-Skowronek

[1] https://iqacademylux.eu/metody-terapii/integracja-sensoryczna, 7 stycznia 2021 r.

Skip to content